Retningslinjer for angrerett

For å bruke angreretten, er det enkleste å se på ordrebekreftelsen du fikk på mail, og velge "Vis bestillingen min". Alternativt kan du logge inn for å se din ordre og registrere retur her. Alternativt kan du bruke angrerettskjemaet som ligger linket til i original ordrebekreftelse og sende oss på mail til kunde@nordstrandmobler.no.

Du må gi beskjed innen 14 dager etter at du mottok varen. Etter at du har gitt beskjed, har du 14 dager på å sende eller levere varen til oss. Hvis du leverer varen tilbake til vårt lager, er det gratis. Hvis du sender varen tilbake må du betale fraktkostnadene. Vi kan i noen tilfeller ordne med returetikkett for deg (for leveringer som ble gjort med Pakke Levert hjem, Pakke til hentested eller Pakke i Postkasse). Da mottar du en ferdig frankert etikett du kan feste på pakken, og levere inn på en Post i Butikk eller et postkontor. Da refurnerer vi isåfall ikke fraktkostnaden du betalte for å få varen tilsendt, uavhengig om hele eller deler av ordren returneres. Ved delvis retur av en ordre, hvor du som selv bekoster retur eller leverer til oss, refunderer vi en pro rata andel av original fraktkost for varen som returneres.

Hvis du ordner med retur selv via en fraktør, må du opplyse oss om sporingsnummer eller annen referanse, så vi kan registrere dette i vårt system. Vi prosseserer ikke returer sendt uten at vi er opplyst om sporingsnummer på forhånd.

Varene som returneres må i utgangspunktet være uskadet, ubrukt og i samme stand som da du mottok dem. Hvis du har brukt varen mer enn nødvendig for å fastlå varens art og karakter, kan vi avvise returen eller kreve erstatning for verdireduksjonen. 

Vi praktiserer verdireduksjon slik:
- Produkt og produktemballasje er OK = 100% refusjon

- Produkt er OK, men emballasjen er ikke OK = 70% refusjon som følge av redusert salgsverdi

- Produktet er ikke OK eller originalembalasje mangler = 50% refusjon eller mindre på bakgrunn av at varen må selges som outletvare/utstillingsmodell eller lignende.

Dersom varen skal sendes i retur, ber vi deg også om å beskytte originalemballasjen til
varen(e) du skal returnere godt, f.eks. med en pappeske, innpakningspapir eller bobleplast.

Angreretten gjelder ikke for:
Produkter som er spesiallaget utifra dine valg eller hygienevarer som sengesett, sengegavler, puter, dyner, senger, madrasser og overmadrasser dersom emballasjen er brutt.

Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen. 

Selger har rett til å gjøre fratrekk i tilbakebetaling for å dekke skader eller andre kostnader som oppstår ved at produktet ikke leveres tilbake i riktig stand. Varen må leveres i original embalasje og pakkes godt for å hindre skade i transport.

Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, søndag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag. Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).

Angrefristen begynner å løpe:

  • Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er sendt fra oss eller hentet på vårt lager.
  • Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.

Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.